Blicken lyfts åter – mot nästa berg.

Första brutalare träningspasset klart

22 juli, 2016 Comments (2) Blog, Featured

Träningsupplägg resten av året

Jag har tre supertävlingar som kommer ta ut allt ur min kropp nu kommande veckor! Dags för utmaningar igen!

Jag har snöat in mig på traillöpning och jag verkligen älskar den träningsforumen. Natur, fantastiskt varierad löpning, en viss form av styrketräning på köpet mm. Drömmen är väl kanske att bli en skyrunner och en vacker dag få springa en kilometer vertikalt lopp. Eller varför inte UMTB, 170 km tävling runt Mount Blanc?

Den formen och fysiken besitter jag inte nu idag i varje fall, men jag ska göra mitt bästa för att vara riktigt vältränad till Aconcagua nu vid årsskiftet. Styrka ska byggas, konditionen ska förbättras och min axel ska rehabiliteras.

Som vanligt så presterar jag som bäst om jag har mål och målsättningar och helst tävlingar. På det temat så har jag tre ultratävlingar på schemat och samtliga tre nu inom kommande veckor! Jag tror inte ens på mig själv riktigt här, är det ens möjligt att jag klarar det med min kropp och klarar av att hålla mig skadefri?! Jag vet inte.

Först ut är i varje fall Ultra Interval Challenge nu ikväll! Ingen tävling i sig, utan mer ett event, där man startar samtidigt över hela världen och kör en intervall var 3’e timme – i ett dygn. Ursprungsupplägget är 10 km löpning på varje intervall, så jag kommer ge mig ut och springa mina första 10 km ikväll vid midnatt 00:00. Därefter hem, få i mig energi och vätska, trycka i mig salt och andra tillskott och försöka ta en powernap på en halvtimme-timme. Sedan ut igen 03:00, 06:00, 09:00 osv. Jobbigast kommer det helt klart bli med intervallen imorgon kl 12, då det kommer att vara stekhett ute och jag kommer att vara rätt förstörd, utan sömn och börja bli lite sliten. Nyckeln till framgång blir att verkligen jobba på återhämtningen mellan intervallerna.

Jag återkommer om de två andra tävlingarna, men detta event är det lättaste av dem och uppvärmningen. De andra två kommer att sätta mitt pannben och min fysik på prov till det absolut yttersta. Inget är omöjligt förrän man har försökt och misslyckats. Just do it.

 

2 Responses to Träningsupplägg resten av året

  1. Emelie O skriver:

    Är det någon eller något som håller koll på dig då så att du inte fuskar??

    • happyhiker skriver:

      Nej inget sådant, men jag springer alla intervaller med min Suuntoklocka, så de laddas upp och blir offentliga på både Suuntos egen app/hemsida, samt på Strava dit datat också registreras. Så där kommer man att kunna se på kartor var jag har rört mig, hur länge, tempo osv. :). Här är direktlänken till min Strava för den som är nyfiken! https://www.strava.com/athletes/10630878

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *